Módosulás az online számlázásban

2020.03.26.

A koronavírus járvány által előidézett rendkívüli helyzetre tekintettel, a járvány terjedésének lassítása érdekében hozott kormányzati intézkedésekkel és ajánlásokkal összhangban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2020. április 1-jétől nem szünteti meg az Online Számla rendszer 1.1 XSD verziójának támogatását és nem teszi kötelezővé a 2.0 XSD alkalmazását. Ezzel biztosítható, hogy a kötelező adatszolgáltatás folytonossága - az átállás miatti esetleges személyes jelenlétet igénylő technikai műveletek nélkül is – minden adózó részéről teljesíthető legyen.
 

 

Fontos azonban, hogy a 2.0 XSD már 2020. február 27-től használható éles környezetben, párhuzamosan az 1.1 XSD verzióval, ezért az átálláshoz a feltételek az Online Számla rendszer oldalán adottak.

A  rendkívüli helyzet melletti lehetőségeket mérlegelve és a biztonságos munkavégzést szem előtt tartva az új XSD verzióra átállás előkészületei lehetőség szerint folytatódjanak az adózók részéről, és ahol ez megoldható, történjen meg mielőbb az átállás.

Az 1.1 XSD kivezetésének és a 2.0 XSD használatára történő átállás végső határideje 2020. július 1-jére módosul.

 

Mindez azt jelenti, hogy a NAV 2020. április 1-jétől nem szünteti meg az Online Számla rendszer 1.1 XSD verziójának támogatását és nem teszi kötelezővé a 2.0 XSD alkalmazását.

Ezzel biztosítható, hogy a kötelező adatszolgáltatás folytonossága – az átállás miatti esetleges személyes jelenlétet igénylő technikai műveletek nélkül is – minden adózó részéről teljesíthető legyen.

Ugyanakkor a NAV azt kéri, a rendkívüli helyzet melletti lehetőségeket mérlegelve és a biztonságos munkavégzést szem előtt tartva az új XSD verzióra átállás előkészületeit, lehetőség szerint folytassák az adózók, és ahol ez megoldható, történjen meg mielőbb az átállás. 

Forrás: https://onlineszamla.nav.gov.hu/home

 

 

Az adatszolgáltatási kötelezettséggel, a regisztrációval kapcsolatban segítség kérhető a NAV Infóvonalán (1819 telefonszám, 7. menüpont, 1. almenüpont – Jogszabály értelmezése, 2. almenüpont – Informatikai segítségnyújtás) vagy írásban a https://www.nav.gov.hu/nav/e-ugyfsz/e-ugyfsz.html elérési út alatt a levélküldés funkciónál a „Számla adatszolgáltatás, jogértelmezési kérdések” vagy a „Számla adatszolgáltatás, informatikai problémák” tárgy kiválasztásával.

A NAV a továbbiakban is lehetőséget biztosít arra, hogy a számlázó programok fejlesztői tesztelhessék az általuk rendszer-rendszer kapcsolattal, elektronikus szabványüzenetben küldött számlaadatok fogadására szolgáló informatikai rendszert.

A teszteléshez is szükséges a regisztráció elvégzése. Az Online Számla teszt oldalának elérhetősége: https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/

 

Használati statisztika 

 

Az Online Számla rendszerben a Használati Statisztika menüpont bevezetésével egyszerűen áttekinthetőek a korábbi adatszolgáltatásokról és számlákról szóló statisztikák. A menüpont elsődleges felhasználók számára érhető el és a következőket tartalmazza:

A számlázó programon keresztül adatszolgáltató ügyfeleink információt kaphatnak az interfész forgalomról, az esetleges hibákról.
Számlabeküldési módszerenként megismerhetik a beérkezett számlák számát, valamint információt kapnak az adatminőségre történő figyelmeztetések számáról is.
Megtekinthető a beküldött adatszolgáltatások és számlák feldolgozási aránya, de akár az érvénytelenítő számlák száma is.
Az adatok az aktuális hónap mellett természetesen lekérhetők korábbi hónapokra is, visszamenőlegesen. A menüpont használatával egy letisztult, átfogó kép kapható, aminek segítségével könnyen észrevehetők az esetleges adatminőségre vonatkozó figyelmeztetések. Emellett fontos információkat nyújthatnak a technikai problémákról is, segítve ezzel a helyes adatszolgáltatást.

 

 

Az Online Számla rendszere

2018. július 1-jétől kötelező adatot szolgáltatni a legalább 100 ezer forint áthárított áfát tartalmazó, belföldi adóalanyok közötti ügyletekről kiállított számlákról.

A kibocsátott számlák – és számlával egy tekintet alá eső okiratok – adataira vonatkozó adatszolgáltatás 2018. július 1-jétől a kiállítás után, rövid időn belül, elektronikusan teljesítendő. Számlázó programmal történő számlázás esetén a számlaadatokat a számlázó programból emberi beavatkozás nélkül, nyilvános interneten keresztül azonnal, a számla elkészülése után rögtön továbbítani kell a NAV-hoz.

Nyomtatvány, például számlatömb alkalmazásával történő számlázás – tehát kézi számlázás – esetén a számla adatait webes felületen kell rögzíteni. Az adatszolgáltatást 5 naptári napon belül kell teljesíteni. Ez a határidő rövidül akkor, ha a számla 500 ezer forint vagy azt meghaladó összegű áthárított adót tartalmaz. Az 500 ezer forint vagy annál nagyobb összegű áfát tartalmazó számla adatait már a számlakibocsátás utáni napon rögzíteni kell a webes felületen.

Az adatszolgáltatási kötelezettség főszabály szerint a belföldi adóalanyok közötti ügyletekről kiállított olyan számlákra terjed ki, amelyekben 100 ezer forint vagy azt meghaladó összegű áthárított áfa van.

Az online adatszolgáltatás bevezetésének és az adatokat kezelő rendszer kialakításának célja a gazdaság további fehérítése az adócsalások visszaszorításával. Ezt kiegészíti a NAV szolgáltatásaként az ingyenes online számlázó funkció. A fejlesztéssel nagy mennyiségű számlaforgalom válik láthatóvá és követhetővé a NAV számára, így hatékonyabb lehet a kockázatkezelés és jelentősen emelkedhetnek az áfabevételek.

 

Az Online Számla rendszerében

 

  • a kiállított számlákról valós idejű adatok érkeznek a NAV-hoz,
  • a kiállított számlákat lekérdezhetik a számlabefogadók és a számlakibocsátók is,
  • a nagy mennyiségű számlaadat gyorsan elérhető hatékony kockázatelemzés és ellenőrzés céljára, ami segíti az adócsalások felderítését,
  • az adatszolgáltatás automatizálásával az adminisztratív terhek csökkennek a számlázó programot használóknál,
  • az új rendszer kiváltja a számlakibocsátók összesített adatszolgáltatását.

 

A megoldás alapját egy olyan összetett informatikai rendszer-együttes jelenti, amely képes

  • az adózók által rendszer-rendszer kapcsolattal, az elektronikus szabványüzenetben küldött számlaadatok fogadására, ellenőrzésére, és a küldés visszaigazolására,
  • webes felületen a számlaadatok manuális rögzítésének támogatására,
  • az azonnal elérhető számlaadatok révén a gazdasági tevékenységek és folyamatok nyomon követésére.

 

Az Online Számla a NAV ellenőrzési munkáját segíti, átláthatóbbá teszi a gazdasági folyamatokat és szélesíti a jogkövető adózók körét.