A HKIK Etikai Bizottságának javaslata a tisztességes gazdasági környezet fenntartása érdekében

2020.03.24.

A Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Etikai Bizottsága kiáll a tisztességes, korrekt magatartást folytató megyei kereskedő és termelő cégek mellett és támogatja a hatóságok fellépését azon vállalkozásokkal szemben, akik  indokolatlan árdrágítást követnek el, magas árréssel dolgoznak, ezáltal  az állampolgárok szorult helyzetéből olyan haszonra tesznek szert, amit nem érdemelnek meg.

 

 

A HKIK Etikai Bizottságának javaslata a tisztességes gazdasági környezetet fenntartása érdekében

 

Az élet- és a vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány megelőzése, illetve következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében elrendelt veszélyhelyzet során teendő intézkedésekről szóló 41/2020. (III. 11.) Kormányrendelet rendelkezései értelmében a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara számára elsődlegesen fontos a vállalkozások és dolgozói egészségének védelme, valamint az üzletmenet folytonosságának fenntartása. 

Kiemelten fontos továbbá, hogy a kamara lehetőségeinek határáig biztosítsa, segítse fenntartani a tisztességes gazdasági környezetet, melyben a fogyasztók részére folyamatosan biztosított a megfelelő minőségű, mennyiségű és árszínvonalú közszükségleti védelmi termékek, gyógyszerek, tartós és friss élelmiszerek elérhetősége.

Nem látunk indokot arra, hogy attól tartsunk, hogy Magyarország ellátása veszélyben van. A lakosság körében az egyes termékek esetében érzékelhető „felvásárlási láz” mérséklődött, normalizálódott. Az áruforgalom és az áruk utánpótlása folyamatos. Ezt támogatja a határokon bevezetett intézkedések sora, melyek annak érdekében is születtek, hogy a lakosság ne érezzen semmilyen hátrányt az áruellátás terén.

Ugyanakkor fogyasztói panaszok, észrevételek alapján a HKIK Etikai Bizottsága az alábbi javaslatokat fogalmazza meg: 

 

1.    Hatékonyabb ellenőrzést javaslunk annak megállapítására, hogy a kínált termékek alkalmasak-e a céljukra (pl. kézfertőtlenítő). 

 

2. Javasoljuk a kormányzat kommunikációjában is erősödjön, hogy a tisztességtelenül árazó (indokolatlanul árat emelő) ügyeskedőkre teljes szigorral sújtanak, úgy ez az online értékesítésben felmerülő visszaélésekre, szabálytalanságokra is igaz lenne. Ennek tükrében:

a.    fokozottan ellenőriznék a nem teljesítéssel kapcsolatos bejelentéseket, kiemelve azokat az eseteket ahol előre fizetés történt.
b.    célzott és szigorú ellenőrzések kellenek, ott, ahol a gyanú felvetődik,
c.    szigorú büntetéseket helyezzenek kilátásba azoknál a kereskedőknél, akik nem saját árukészlettel dolgoznak, de “raktáron lévő”, “azonnal rendelhető” státuszban tüntetik fel a termékeiket, ugyanakkor nem tudják időben teljesíteni a rendeléseket. Ez azért kritikus, mert az amúgy is nehéz helyzetben lévő vásárlókat ezzel a megtévesztéssel még jobban kiszolgáltatottá teszik, hiszen a vásárló abban a reményben van, hogy megkapja a rendelést, amikor ez nem történik meg, máshonnan rendelve már sokkal jelentősebb átfutási idő növekedése számíthat.
d.    szintén kiemelten kellene kezelni a reklamációk kezelését, hiszen főleg az élelmiszer jellegű termékeknél fordulhat elő minőségi reklamáció az átvett áru tekintetében. Ez természetesen nem minden szektorra vonatkozik, leginkább az élelmiszer jellegű termékek, illetve a napi működéshez szükséges tartós fogyasztási cikkek (pl. oktatási segédeszközök) az érintettek.

 

3.    Javasoljuk a forgalmazó cégeknek, a beszállítóikkal való folyamatos tárgyalásokat, kiemelten azon esetben, amikor a beszállító cég az addig megszokottól eltérően, indokolatlan árdrágítással szállítja termékeit részükre. Mérjék fel a piaci lehetőségeiket és amennyiben lehetséges versenyeztessék meg a cégeket, indokolt esetben váltsanak beszállítót.

 

4.    Több fogyasztóvédelmi ellenőrzést látunk szükségesnek annak érdekében, hogy el tudjanak járni azokkal szemben, akik indokolatlan árdrágítást követnek el, magas árréssel dolgoznak. Támogatjuk a hatóságok fellépését azon vállalkozásokkal szemben, akik az állampolgárok szorult helyzetéből olyan haszonra tesznek szert, amit nem érdemelnek meg. (1920. évi XV. törvénycikk az árdrágító visszaélésekről).

 

A fentieken túl a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara kiáll mindazon tisztességes, korrekt magatartást folytató megyei kereskedő és termelő cégek mellett, akik minden eszközzel azon dolgoznak, hogy a fogyasztók részére folyamatosan biztosítsák a megfelelő minőségű, mennyiségű és árszínvonalú közszükségleti védelmi termékeket, gyógyszereket, tartós és friss élelmiszereket.

A HKIK támogatja mindazon Kormány által javasolt magatartást, miszerint a lakosság csak a szükséges mennyiségű termékeket vásárolja, ezzel sem generálva az extra magas keresletet, az esetleges áremelést.

 

Eger, 2020. március 24.

 

 

Micski Marianna
HKIK Etikai Bizottságának elnöke